Krakowska Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła dwa ostatnie przetargi na przeprowadzenie badań geologicznych i przygotowanie projektów budowlanych dla Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. Chodzi o dwa odcinki S52 – od Bulowic do Choczni oraz od Kalwarii Zebrzydowskiej do Głogoczowa. Oferty można składać do 20 maja.
To kolejne przetargi w ramach tej inwestycji. W styczniu ogłoszono przetargi na wykonanie badań geologicznych i przygotowanie wniosków o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla dwóch pierwszych odcinków Beskidzkiej Drogi Integracyjnej – Hałcnów – Bulowice i Chocznia – Kalwaria Zebrzydowska Wschód. W przetargu zgłosiło się odpowiednio
10 i
13 wykonawców. GDDKiA jest na etapie analizowania ofert.
Generalna Dyrekcja na całym odcinku BDI planuje wykonanie ponad 6,6 tys. odwiertów i prawie 2,4 tys. sondowań. Średnia głębokość odwiertu to 11 m. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, głębokość odwiertu może sięgać nawet 30 m. Celem badań jest poznanie budowy geologicznej terenu, pobranie próbek z określonej głębokości, szczegółowe określenie warunków podłoża i zbadanie warunków nośności. Sondy będą wprowadzane na średnią głębokość 13 m. Celem sondowań jest zbadanie, jaki opór stawia grunt i jaką ma nośność.
Droga ważna dla regionu
Beskidzka Droga Integracyjna to S52 biegnąca od Bielska-Białej do Głogoczowa, której zadaniem będzie połączenie najważniejszych miast leżących wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 52. Chodzi o takie miejscowości jak – poza wspomnianymi – Kęty, Andrychów, Wadowice czy Kalwaria Zebrzydowska.
Cała droga będzie miała łącznie 61 kilometrów długości i zostanie poprowadzona w nowym śladzie, stanowiąc dwujezdniową drogę ekspresową z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Na trasie powstanie również 12 węzłów: Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.
O tym, jak ważna jest to inwestycja dla regionu, informowaliśmy już poprzez rozmowy z samorządowcami. Na naszym portalu znajdziecie stanowisko ratusza Bielska-Białej (
TUTAJ) oraz Kalwarii Zebrzydowskiej (
TUTAJ).
Ostatnie odcinki w przetargach
Obecnie kierowcy mogą korzystać z trzech odcinków S52. Dwa pierwsze prowadzą od Cieszyna do Bielska-Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka. Dodatkowo w grudniu 2024 roku otwarto Północną Obwodnicę Krakowa, również będącą fragmentem S2.
Generalna Dyrekcja liczy, że wnioski o decyzje ZRID dla czterech pozostałych odcinków zostaną złożone w 2027 roku, a po ich uzyskaniu ogłoszone będą przetargi na realizację trasy.
Dwa aktualnie ogłoszone przetargi obejmują dwa ostatnie odcinki i dotyczą 11,5-kilometrowego fragmentu Bulowice – Chocznia oraz 12-kilometrowego Kalwarii Zebrzydowska – Głogoczów. Pierwszy z nich jest kluczowy głównie dla Andrychowa, gdzie odnotowywane jest jedno z największych natężeń ruchu drogowego na DK52. Zgodnie z wynikami Generalnego Pomiaru Ruchu z lat 2020-2021, każdego dnia z trasy korzysta blisko 17 tysięcy pojazdów.
BDI ominie Andrychów od północy, a dojazd do miasta zapewni nowy węzeł, który powstanie na skrzyżowaniu z ul. Batorego w ciągu drogi wojewódzkiej nr781. Kolejny węzeł na trasie zostanie zbudowany w Inwałdzie, na skrzyżowaniu z drogą powiatową. Tu S52 również pobiegnie na północ od miejscowości.
Dodatkowo w pobliżu Wadowic powstaną dwa Miejsca Obsługi Podróżnych – po jednym z każdej strony – a także 17 obiektów inżynierskich. Najdłuższym z nich będzie most o długości ponad 200 metrów, który zostanie wybudowany na Wieprzówce w Andrychowie. Powstanie też 13 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności ponad 4 milionów litrów oraz trzy przejścia dla zwierząt.
Drugi odcinek z kolei połączy S52 z zakopianką – DK7 w miejscu węzła Głogowczów, który zostanie rozbudowany. Obecnie na tym odcinku notowane jest największe natężenie ruchu w małopolskiej części DK52 – blisko 18 tysięcy aut dziennie. Oprócz tego powstaną również dwa węzły: Sułkowice na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 956 oraz Skawina (między Wolą Radziszowską a Krzywaczką). Nowa trasa pobiegnie na północ od DK52.
Wraz drogą ekspresową powstaną aż 33 obiekty. Największy z nich GDDKiA chce zbudować w Izdebniku. Będzie to niemal 900-metrowa estakada zlokalizowana przed Biertowicami. Przygotowanych zostanie też 18 przejść dla zwierząt i 26 zbiorników retencyjnych mieszczących łącznie ponad 11 milionów litrów.